Lille- og Storebjørn

Lillebjørn

”Lillebjørn” som er skolens SFO ligger i et nedlagt husmandssted midt i en gammel have med store træer. Lillebjørn er for børn fra børnehaveklasse til og med 3. klasse.

I Lillebjørn bruger børnene næsten al deres tid på den frie leg. Hvor de kan udforske verden. Gøre sig erfaringer og opøve sociale færdigheder. De bruger enkle redskaber, f.eks. bolde, snor, gryder, tæpper, snitteknive og save. Naturen, fantasien og samspillet mellem børnene sætter godt gang i foretagsomhed og skaberkraft. Børnene bygger huler, grave kanaler og laver ting med naturens materialer, som de har brug for til legen, – fra buer og sværd til perler, dukkehusmøbler og kæledyr.

Da børnene efterligner det, de voksne gør og siger, er det vigtigt at de voksne foretager sig noget meningsfuldt: de tilbereder mad, luger blomster haven, høster urter, tænder bål osv. børnene deltager i det praktiske arbejde så meget de har lyst. Når børnene kommer fra skole møder de en voksen som sidder i døren og giver dem hånden. Vi lægger stor vægt på at vi møder hvert barn i denne stund og ligeledes slutter hver dag med at de giver hånd til en voksen og siger farvel.

Hver dag starter med at alle er ude og lege i al slags vejr og kl. 14 samles alle i to kredse hvor der serveres et enkelt måltid af økologiske eller biodynamiske råvarer. Brød, suppe, grød, vafler og pizza. Senere på dagen får de enten et stykke frugt, en gulerod eller lidt knækbrød. Kl. 15 kan de børn, der har behov for det, komme ind og tegne, bygge med klodser og lege inde lege.

Lillebjørn har åbent på alle skoledage (undtagen skolelørdagene) fra kl. 12.40-16.30.

Lillebjørn har åbent i ti hverdage i skolens sommerferie. Disse dage ligge typisk op til 1 juli og i starten af august. Der er altid lukket i hele juli.

Storebjørn

Kristofferskolens klub “Storebjørn” er et fritidstilbud for eleverne i 4. – 6. klasse. Vi har til huse i et fint femkantet hus tæt op ad skoven med tilhørende sheltere, bålhytte mm.

Vi har åbent dagligt fra kl 12.40 til kl 16.30, fredag dog kun til kl 15.00. Der er et dagligt økologisk eftermiddagsmåltid. Storebjørn holder lukket i hele sommerferien.

Klubbens hverdag  er i høj grad bygget op omkring projekter, som løber som et tema gennem børnenes leg. Vi begynder året i Vikingernes tegn, hvor vi holder markeder iført vikingetøj, slås med stave, holder byråd og meget andet. Det kulminerer i en udendørs overnatning med vikingemad, natløb osv.
Senere på året laver vi julemandens værksted, hvor vi producerer ting til skolens basar, f.eks.  træskeer, origamiæsker og honninghjerter. Om foråret er der Olympiade med sæbekasseløb, skiløb (hvis vejret er til det), ringridning i trillebør og meget andet.

I Storebjørn er der liv og glade dage, ingen computere eller mobiler, men masser af frisk luft, gode legekammerater og mange forskellige aktiviteter, holdt i skolens ånd:
Vi satser på udeliv med naturoplevelser og mad over bål, lege og sport, som styrker det sociale fællesskab, håndværk og håndarbejde med kvalitet og gode materialer, der inspirerer til fordybelse.

Storebjørn