Skolen

I 1998 lykkedes det en gruppe meget aktive forældre at danne grundlaget for en Rudolf Steiner skole i Roskilde. Der havde i en længere årrække eksisteret 4 – 5 Rudolf Steiner børnehaver i og omkring Roskilde og det var et stort ønske hos forældrene der, at deres børn kunne fortsætte på en Rudolf Steiner skole. Denne gruppe forældre havde i flere år arrangeret adskillige foredrag om steinerpædagogikken og der var stor interesse for at grundlægge en ny skole.

De første lokaler blev fundet i den ene ende af Roskilde Vandrehjem – også kaldet Hørgården. Skolens første navn var Rudolf Steiner Skolen Roskilde. Økonomien var stram, så alt hvad der var brug for skulle helst skaffes gratis eller næsten gratis – lige fra skolemøbler til clips.
Nu begyndte en lind strøm af elever, og dermed lærere, at strømme til skolen, klasserne blev større og større og da der hvert år kom en ny klasse til, blev Hørgården snart for lille. Der skulle bygges en ny skole, som kunne rumme det voksende antal elever og valget faldt på en dejlig grøn græsmark i den helt nye bydel; Trekroner, tæt på RUC og trekroner Station.
I 2001 blev det første spadestik taget og i vinterferien 2002 flyttede skolen til den arkitektonisk spændende nybyggede skole i Trekroner. Skolen blev officielt indviet i september 2002 og skiftede samtidig navn til Kristofferskolen.

Skolen begyndte med en samlet børnehaveklasse/1. klasse og en 2. klasse; 19 børn ialt. Skolen er siden vokset med en klasse hvert år. I 2007 forlod den første 10. klasse skolen. Kristofferskolen er nu en 10 årig etsporet skole, hvor klasserne føres udelt igennem fra børnehaveklasse til 9. klasse.

Den første Rudolf Steinerskole

I 1919 grundlagdes en ny skole i Stuttgart på grundlag af Rudolf Steiners pædagogiske og antroposofiske idegrundlag. Skolen blev finansieret af Waldorf-Astoria cigaretfabrikkerne, primært til fabriksarbejdernes børn. Deraf navnet; Waldorf-skoler, som nu bruges i det meste af verden.

En verdensomspændende skolebevægelse

I dag er der Waldorfskoler over hele verden. Fordelt på 60 forskellige lande er der 1.026 skoler, 2.000 børnehaver og 646 specialpædagogiske centre. Det er den største ikke statslige skolebevægelse i verden.